Model doskonałości EFQM
Doskonałość w zarządzaniu – Model EFQM i system europejskich nagród i wyróżnień
PODSTAWOWE ZASADY DOSKONAŁOŚCI I MODEL DOSKONAŁOŚCI EFQM
1. Orientacja na wyniki
2. Koncentracja na kliencie
3. Przywództwo i stałość celów
4. Zarządzanie poprzez procesy i fakty
5. Rozwój i zaangażowanie pracowników
6. Ciągłe uczenie się, doskonalenie i innowacje
7. Rozwój partnerstwa
8. Odpowiedzialność społeczna
ETAPY WDROŻENIA
1. Szkolenie asesorów – 2 osoby z każdego z 5 urzędów
2. Przygotowanie do samooceny
3. Samoocena organizacj
4. Planowanie działań doskonalących
5. Warsztaty formułowania działań doskonalących
6. Warsztaty kadry kierowniczej
7. Warsztaty monitorowania działań doskonalących
8. Końcowy przegląd i ocena efektów wdrożenia
9. Uzyskanie Europejskiego Wyróznienia we wdrażaniu Modelu Doskonałości EFQM Zaangażowanie w doskonalenie
CEL WDROŻENIA
Podniesienie jakości pracy urzędu w każdym aspekcie jego działalności poprzez samoocenę i doskonalenie kadr.
Projekt zakłada wdrażanie usprawnień zarządczych w administracji samorządowej na poziomie całej organizacji, w tym w zakresie zarządzania jakością, oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju urzędu oraz identyfikowania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie obsługi klienta, organizacji i funkcjonowania urzędu.
Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (European Foundation for Quality Management, EFQM) jest innowacyjną koncepcją doskonalenia wewnątrzorganizacyjnego, opartą na zasadach TQM (Total Quality Management) – Kompleksowego Zarządzania Jakością. Jest to zaawansowane narzędzie doskonalenia, przenikające najistotniejsze obszary funkcjonalne organizacji.
Model Doskonałości EFQM stanowi swoisty wzór doskonałości organizacyjnej. Nie narzuca on jednak gotowych rozwiązań, a jedynie tworzy ramy jej osiągania. Koncepcja ma charakter dynamiczny: uczenie się i innowacje powodują wzrost potencjału, co w dalszej perspektywie ma przełożenie na osiąganie pozytywnych wyników przez organizację.